Nowa strona internetowa – jak powinna wyglądać?

Odświeżenie strony internetowej to wyzwanie, które wcześniej czy później stanie przed każdą firmą. Wraz z biegiem lat zmieniają się nie tylko trendy w projektowaniu, ale również potrzeby i oczekiwania użytkowników, którzy chcą jak najsprawniej poruszać się w sieci. Strony internetowe, które były projektowane wiele lat temu, nie działają już prawidłowo na nowoczesnych urządzeniach – nie można komfortowo przeglądać ich na telefonie komórkowych lub tablecie. Funkcjonalność jest więc głównym argumentem za przeprojektowaniem firmowej strony – jeżeli widzimy, że witryna nie działa jak należy, warto skorzystać z usług specjalistów, którzy skutecznie ją odświeżą. My również zdecydowaliśmy się na ten krok – przy pomocy agencji Ad-Site całkowicie zmieniliśmy zarówno wygląd, jak i funkcjonalność strony internetowej. Tym wpisem chcemy przybliżyć zmiany oraz pokazać nowe funkcję oraz ich działanie; dzięki kilku udogodnieniom poruszanie się na stronie jest o wiele prostsze. Opiszemy też, na co warto zwracać uwagę przy odświeżaniu naszego firmowego miejsca w sieci.

NAWIGACJA STRONY – MENU

Dla użytkownika strony, najważniejsze jest intuicyjne poruszanie się po niej. Szukanie potrzebnych informacji przez dłuższy czas jest irytujące – warto to ograniczyć, projektując jak najbardziej przejrzyste menu oraz ułatwić dostęp do nawigacji na podstronach. Nasza oferta jest bardzo obszerna, dlatego razem z agencją Ad-Site stanęliśmy przed ogromnym wyzwaniem zaprojektowania złożonego menu. Zdecydowaliśmy się podzielić je na sześć kategorii – kalendarze, projektowanie, gadżety, poligrafia, oznakowanie i promocje. Można poruszać się po nich na dwa sposoby – korzystając z paska menu na górze witryny (które przesuwa się w dół, gdy przewijamy stronę, więc zawsze łatwo je znaleźć), albo klikając ikonki znajdujące się pod sliderem. Korzystając z górnego paska od razu mamy dostęp do wszystkich podstron (np. w zakładce oznakowanie znajdziemy tablice, banery, roll-upy, wydruki na folii i ścianki prezentacyjne). Przydaje się to wtedy, gdy szukamy konkretnych informacji, jeżeli jednak użytkownik pierwszy raz trafił na naszą stronę i chce przejrzeć całą ofertę, zachęcają go do tego ikony z krótkim opisem. Nieważne jaki sposób wybierzemy, przeniesie nas to na określoną podstronę. W jaki sposób poruszać się na nich? Tutaj również istnieją dwa rozwiązania – z pomocą górnego menu, które konsekwentnie pojawia się w każdym miejscu na stronie, lub korzystając z menu bocznego. Wszytko zaprojektowane jest tak, aby poruszanie się po stronie było intuicyjne – stworzyliśmy kilka możliwości, aby każdy mógł znaleźć potrzebne informacje. Jeżeli to się nie udaje, jest jeszcze jedna możliwość – na samym dole strony głównej znajduje się wyszukiwarka, do której wystarczy wpisać konkretną frazę.

DESIGN

Zmiana wyglądu strony nie jest kwestią najważniejszą, jednak warto się na nią zdecydować, jeżeli widzimy, że zaczyna ona znacznie odstawać od innych stron oglądanych w internecie. Trendy w projektowaniu stron www zmieniają się błyskawicznie i nie warto ślepo za nimi podążać, jednak należy pamiętać, że przestarzała witryna nie będzie dobrą wizytówką firmy. Co było dla nas najważniejsze przy projektowaniu nowej strony? Przede wszystkim przejrzystość – elementy graficzne nie powinny przysłaniać funkcjonalności i utrudniać nawigacji, więc nasz projekt jest minimalistyczny i uporządkowany. Głównym elementem jest slider – możemy umieszczać na nim informacje o promocjach i produktach dostępnych u nas sezonowo (kartki świąteczne, kalendarze), a przy okazji spełnia on funkcję estetyczną. W każdej chwili możemy go zmienić, dzięki temu strona będzie wyglądać aktualnie bez względu na przemijające trendy projektowe. Kolorystyka, którą wybraliśmy projektując witrynę, opiera się przede wszystkim na turkusie, czerni i szarości; przez to projekt nie sprawia wrażenia przeładowanego. Na stronie można poruszać się scrollując – pod sliderem i ikonami znajduje się blog, portfolio oraz stopka z informacjami o firmie. To wygodne rozwiązanie, które pomaga szybko odnaleźć potrzebne informacje.

RESPONSYWNOŚĆ

Responsywność strony internetowej (inaczej RWD – Responsive web design) oznacza, że jej rozdzielczość dostosowuje się automatycznie do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana. Taka witryna nie traci na czytelności na telefonie, tablecie lub monitorze o nietypowych proporcjach. Od kilku lat responsywne projektowanie to norma – użytkownicy internetu korzystają z różnych urządzeń, a strony nieprzystosowane do przeglądania na ekranie smartfona wiele tracą. Warto również wiedzieć, że Google wspiera witryny o takim standardzie; dzięki temu mamy szansę wskoczyć kilka pozycji wyżej w wynikach wyszukiwania. Wcześniej tworzono oddzielne, mobilne strony internetowe, które można było przeglądać na telefonie, używając innego adresu URL (np. www.m.agraf.pl) – dzisiaj jest to tylko stratą pieniędzy i czasu, ponieważ możemy taki efekt osiągnąć z pomocą RWD. Potencjalni klienci zostaną na stronie dłużej i chętniej do niej wrócą, jeżeli będzie ona zaprojektowana w sposób uniwersalny. W tym przypadku nie warto obawiać się zmian – responsywna witryna to zmiana na lepsze, dzięki której nasz serwis będzie mniej awaryjny i bardziej czytelny, bez względu na urządzenie, na którym będzie wyświetlane.

BLOG

Blog to funkcja, na której chyba najbardziej nam zależało! Chcieliśmy mieć możliwość tworzenia artykułów, by przybliżyć naszym klientom ciekawe gadżety, opowiedzieć trochę o kalendarzach oraz innych materiałach reklamowych. Dzięki temu możemy w prosty sposób dzielić się z innymi naszą wiedzą. Jakie jeszcze korzyści przynosi prowadzenie bloga na stronie internetowej? Tworzenie wpisów związanych z działalnością firmy to tzw. content marketing – jedna z najbardziej skutecznych form reklamy. Pozwala to na budowanie długotrwałej relacji z klientem, który może reagować na treści, dyskutować o nich lub dzielić się nimi ze znajomymi (to tzw. szeptany marketing). Oprócz usługi, otrzymuje on od nas ciekawe informacje dotyczące branży – dzięki temu chętniej do nas wraca, bo dostaje dowód na nasz profesjonalizm. Dobrze napisane artykuły, które pojawiają się regularnie, budują wizerunek marki i umacniają jej pozycje na rynku.

Samodzielne pisanie tekstów wpływa również na pozycjonowanie. Im więcej na naszej stronie znajdzie się treści dotyczących działalności firmy, tym wyżej znajdziemy się w wynikach wyszukiwania. Jakie warunki musi spełniać tekst, by był wysoko oceniony przez algorytmy Google? Oto najważniejsze z nich:

  • poprawnie napisany – bez błędów ortograficznych

  • naturalny i napisany „lekkim piórem” – nieprzesycony na siłę słowami kluczowymi

  • przejrzysty – podzielony na akapity, zawierający nagłówki, wyróżnienia i punktory

  • różnorodny – bogaty w dodatkowe materiały (np. video, zdjęcia, ilustracje, infografiki)

  • oryginalny – poruszający tematy, które nie są często publikowane na innych stronach

Korzystając z kilku powyższych zasad mamy gwarancje, że przy regularnym tworzeniu różnorodnego contentu na nasza stronę, możemy odczuć duże korzyści w postaci większej liczby odwiedzin.

GDZIE SZUKAĆ INSPIRACJI I WIEDZY?

Decyzja o odświeżeniu starej firmowej witryny zapadła? Czas teraz zastanowić się, jakie funkcje ma ona spełniać i jakie nowości chcemy wprowadzić. Czasami wystarczy nam prosta strona w formie wizytówki, na której klient znajdzie podstawowe informacje o działalności firmy oraz dane kontaktowe. Często jednak jest to niewystarczające – wtedy warto zdecydować się na stronę z CMS, czyli panelem umożliwiającym wprowadzanie zmian i edycję. Dzięki takiej stronie można prowadzić bloga lub dokładać kolejne kategorie w menu w miarę rozszerzania oferty usług lub produktów. Więcej o rodzajach stron internetowych i cenach ich wykonania można znaleźć tutaj.

Przed rozpoczęciem pracy, warto mieć w głowie obraz tego, czego oczekujemy. Inspiracji można poszukać na takich stronach jak:

  • Pinterest  – w wyszukiwarkę wystarczy wpisać takie frazy jak „web design”, żeby móc godzinami przeglądać pomysły i łatwo zapisywać je na swoich tablicach. Więcej o tej stronie napiszemy niebawem, w artykule o przydatnych aplikacjach i narzędziach!

  • Awwwards – jest to strona najbardziej prestiżowego plebiscytu na najlepsze strony www – kopalnia inspiracji, która wyznacza trendy w designie i funkcjonalności.

  • Httpster – tutaj znajdziemy bardzo oryginalne i nowoczesne projekty, które wykorzystują nietypowe rozwiązania, często jednak mało praktyczne. Polecamy przeglądanie w ramach wizualnej ciekawostki.

  • Siiimple – galeria pełna minimalistycznych projektów.

  • Siteinspire – kolejna strona promująca minimalistyczne i funkcjonalne projektowanie – zastrzyk inspiracji gwarantowany!

  • One page love – galeria skupiająca się na bardzo popularnym trendzie w web designie, czyli stronach typu One Page (witryny, na których wszystkie informacje znajdziemy na stronie głównej i poruszamy się po nich przewijając w dół).

  • HTML inspiration – wybór pięknych stron stworzonych w HTML lub CSS, którymi warto się zainspirować!

  • Strony internetowe konkurencji – to chyba najważniejsza inspiracja ze wszystkich wyżej wymienionych! Warto podpatrzeć, z jakich rozwiązań korzystają inne firmy i przeanalizować ich witryny. W ten sposób możemy zaplanować coś, co nas wyróżni i uniknąć błędów, które ktoś już popełnił.

PODSUMOWANIE

Nowa strona internetowa to duże wyzwanie, zarówno dla firmy, jak i agencji, która z nią współpracuje. Warto wszystko dokładnie przemyśleć i omówić – dzięki temu mamy gwarancję, że strona będzie wyglądała dokładnie tak, jak chcemy. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania, które podpatrzymy w internecie, są osiągalne – trzeba brać pod uwagę budżet oraz rodzaj strony, na którą się decydujemy. Doświadczona agencja zajmująca się tworzeniem stron www, pomoże stworzyć witrynę, która spełni nasze oczekiwania i będzie nie tylko świetnie wyglądać, ale również działać bez zarzutu.